Kde se vzal cibulák?

Tento vzor vychází ze znázornění a spojení stylizovaných rostlinných motivů na pozadí východoasijské filozofie, avšak s přizpůsobením evropského stylu a jeho pojetí. Takto jej pojal jeho tvůrce v roce 1729 Johan Kretschmar, který byl v té době jedním ze skupiny výtvarníků první evropské porcelánky v Míšni.

cibulak

Cibuli na cibuláku nenajdete

A proč právě cibulový vzor? Jeho po celém světě vžitý název vznikl zcela náhodně, a to mylným názorem, že granátová jablíčka znázorněna mimo jiné na okraji talířů byla pro někoho a to zejména i kolegy Johana Kretschmara, posměšně nazývána někým melouny, ale povětšině cibulí. A tak se cibule rozšířila na „cibulový vzor“, přestože ji dekor ve svém celém grafickém pojetí vůbec neznázorňuje a ani tento druh zeleniny není k výrobě „cibuláku“ potřebný.

Navzdory tomu je název „Cibulák“ symbolem a pojmem křehké krásy, spojením užitečnosti a potěšením ducha a představitelem jedinečností a světovosti. Není obdoby u žádného dekoru, ale i tvaru, který žije v popředí zájmu již necelých 300 let.

Porcelán s cibulovým vzorem vyrábí a dodává akciová společnost od roku 1885 nejprve s označením MEISSEN a od roku 1956 pod označením ZWIEBELMUSTER. Společnost se tak řadí mezi 4 světové výrobce, které tak dodržují tzv. podglazurovou technologii, po desítky až stovky let.
 

Chryzantéma

- symbol odolnosti a trvanlivosti

Růže východu a královna podzimu jsou nejčastější přirovnání charakterizující tento legendami opředený symbol věčné mladosti a dlouhověkosti. Chryzantéma se stala vzorem síly a odolnosti, díky které odolává nepřízni zimního počasí. Její výjimečná trvanlivost byla zakomponována i do našeho porcelánu, který odolává i hrubému zacházení. Odolnost a trvanlivost se stala vírou a motivací i pro naši společnost.

Svlačec

- symbol jedinečnosti, noblesnosti a souznění

Kvete jen hodinu v dopoledních hodinách a zavírá se odpoledne. Jeho krása je koncentrována do výjimečného slavnostního okamžiku, stejně jako náš porcelán, který je noblesností a jedinečností tím nejlepším doplňkem každé slavnostní příležitosti. Je symbolem opravdové lásky, souznění, soudržnosti a přátelství, tedy hodnot, které si připomeneme vždy, když zasedneme se svými nejbližšími ke slavnostně prostřenému stolu. 

Pivoňkový keř

- symbol vznešenosti a něžné krásy

V prastaré Asii tvořily pivoňky součást věna bohatých nevěst a v zámožných rodinách se dědily napříč generacemi. Pivoňka se stala symbolem néžné ženské krásy. Tyto úžasné charakteristiky se snažíme propůjčit i našemu porcelánu, který nejenže přetrvává po generace, ale svou krásou a vznešeností si získává stále nové a nové obdivovatele. 

Lotosový květ

symbol tradice a běloskvoucí čistoty

Dle budhistických mýtů byl prvním květem, který se objevil na zemi. Právě proto si této rostliny a její symboliky nejvíce ceníme ve vztahu k naší úctyhodné firemní tradici. Vyrůstá z bahna a prodírá se vodou, až se nakonec čistý a zářivý objeví na hladině. Bělost a čistota květu je charakterizována i pro náš porcelán. V duchovní rovině symbolizuje cestu od počátku vzniku života k jeho vrcholu. Podobnou paralelu lze najít i v rámci výroby porcelánu, který se rodí pomalu a obtížně, přičemž prochází mnoha složitostmi výrobního procesu, aby se nakonec ukázal ve své jedinečné běloskvoucí kráse.

Broskev

- symbol nesmrtelnosti

Pro tento symbol se také používá označení "požehnaný plod". Podle legendy trvalo tisíce let, než se jej povedlo vyšlechtit. To je také důvod, proč reprezentuje nesmrtelnost či velmi dlouhý život. I tyto charakteristiky jsou typické  pro náš porcelán - trvanlivost a "velmi dlouhý život" jsou vlastnosti, kterých si zákazníci nejvíce cení.

Granátové jablko

- symbol plodnosti

Granátové jablko, jež může od počátku za vznik lidového názvu "Cibulák". 

V čínské kultuře je spojováno s hojností zdravých potomků, v antické mytologii je provázáno s božstvím, krásou a jednotou národa a v křesťanském pojetí reprezentuje jablko z ráje i vzkříšení. Symboliku plodnosti vnímáme přeneseně i v podobě široké škály a pestrosti našeho, zejména "cibulákového" sortimentu, jehož produktové spektrum držíme již po generace. 

 

Porcelánu rozumíme.